پمپ دنده ای خارجی در دو نوع یک یا دو محوره با چرخ دنده های ساده و یا هلیکال(مارپیچ) موجود می باشند. از نوع هلیکال اصولا در مواردی استفاده می شود که جریان آرامتری نسبت به چرخ دنده ساده می خواهیم و همچنین ظرفیت بالاتری از پمپ دنده ای لازم داریم.اگرچه حتی چرخ دنده ساده نیز جریان آرام و یکنواختی تولید می کند. معمولا نوع کوچک این نوع پمپ ها در سرعتی مابین 1750rpm تا 3450 rpm و در نوع بزرگ پمپ تا 650rpm عمل می کنند پمپ دنده ای خارجی دارای تلرانس اندکی می باشند و شافت اصلی از دوطرف ساپورت می شود. این مطلب باعث می شود ظرفیت پمپاژ آن تا 3000psi/200BAR برسد که پمپ دنده ای خارجی را برای استفاده از هیدرولیک مناسب میکند. مزایا: 1. پمپ دنده ای خارجی سرعت عملکرد بالا دارد 2. فشار بالا 3. پمپ دنده ای خارجی کارکرد آرام و بی سر و صدا دارد 4. بار بسیار کمی بر روی شفت وارد می کند 5. پمپ دنده ای خارجی قابلیت طراحی و ساخت با مواد گوناگون بسیار 6. حساسیت کم نسبت به گرد و غبار معایب: 1. در نوع (بوش داخل سیال) یاتاقانها درون سیال قرار دارند 2. ذرات جامد و ساینده نباید درون سیال وجود داشته باشد که باعث خوردگی چرخدنده ها خواهدشد 3. لقی بسیار کم پمپ دنده ای خارجی (سختی در ساخت) کاربرد پمپ دنده ای خارجی: 1. انواع روغن ها و روغن داغ، روان کارهای صنعتی، سوخت (گاز مایع، بنزین، گازوئیل، مازوت، نفت سیاه و...( 2. برای پمپاژ افزودنی شیمیایی می توان از پمپ دنده ای خارجی استفاده نمود 3. مخلوط و ترکیب شیمیایی (پمپ دو محور) 4. انواع روغن های هیدرولیک و روانکارهای صنعتی 5. اسیدها و بازها (از جنس استنلس استیل و یا ساخت و ساز کامپوزیت) 6. پمپ دنده ای خارجی برای انتقال حجم کم کاربرد وسیعی دارد جنس ساختاری پمپ دنده ای: 1. شافت: استیل، آلومینیوم، فولاد آلیاژی، سرامیکی 2. بوش: کربن، برنز، استیل سیلیکون كاربايد 3. آب بندی: پکینگ، آب بندی مکانیکی، مگنتی 4. بدنه: آهن، چدن، فولاد، فولاد ضدزنگ، کائوچو و مواد مرکب (PPS,ETFE) 5. چرخدنده: فولاد، فولاد ضدزنگ، PTFE، کامپوزیت (PPS) عیب ویژه در پمپ دنده ای به برگشت سیال به دهانه مکش، نشتی داخلی گفته می شود. نشتی داخلی باعث کاهش دبی خروجی پمپ می شود. عوامل مؤثر بر نشتی داخلی در پمپ دنده ای: 1- نشتی داخلی پمپ دنده ای رابطه مستقیمی با تفاوت فشار در خروجی و ورودی پمپ دارد 2- نشتی داخلی پمپ دنده ای رابطه مستقیمی میان لقی موجود در دنده ها و پوسته دارد، به عبارتی هرچه لقی بیشتر باشد نشتی نیز بیشتر است 3- نشتی داخلی رابطه عکس با ویسکوزیته دارد
پمپ دنده داخلی ( Internal Gear Pump)آزبستوس: که برای درجه حرارتهای پایین ازآن استفاده میکنند.این پکینگها قبلا بوسیله گرافیت یا روغن، روغن کاری میشوند. متالیک: این پکینگها برای فشارهاودماهای بالا استفاده میشوند.پکینگهای متالیک ترکیبی از فویل فلزی(مس، آلومینیم، بابیت و....) باگرافیت یاموادچرب کننده دیگرمیباشند. روغنکاری نقش مهمی در این آب بند دارد زیرا اگر خشک کار کند روی سطح تماس مثلا سیلندر خط می اندازد. آب بندهای مکانیکی: در اصطلاح فی فنر هم گفته میشوند آب بند هایی که تاکنون توصیف شد عمدتا از نوع پکینگ بودند.استفاده ازپکینگها به عنوان آب بند همیشه مناسب و عملی نیست.با محکم کردن پیچهای گلند اصطکاک و انرژی ایجاد شده سبب کاهش عمروخراب شدن غلافها میگردد.از طرف دیگر بعضی از مایعات مثل بوتان و پروپان حلال مواد چرب کننده پکینگها هستند که دراین صورت دقت آب بندی ازبین میرود. به دلایلی که گفته شد و همچنین زمانی که میزان نشت باید حداقل باشد از آب بندهای مکانیکی استفاده میکنند. سطح آب بندی درمکانیکال سیلها عمود بر امتداد محور بوده، درحالی که در کاسه نمدها سطح آب بندی در تماس با خود شافت یا اسلیو قرار میگیرد. اگرچه مکانیکال سیلها در انواع گوناگون ساخته میشوند اما اصول کارشان یکسان و دارای دو جزء ثابت و متصل به پوسته و یک جزء دوار متصل به شافت (یا غلاف) میباشند و یک فنر دو قسمت را به یکدیگر محکم میکند.یک دیافراگم یا رینگ لاستیکی برای حرکت جانبی(مماسی) نیزوجوددارد.مکانیکال سیلها معمولاً ازدو قسمت فلزی و لاستیکی هستند .بعضی اوقات قسمت چرخان آب بند از زغال با روکش فولادی ساخته میشود. البته سطح بین رینگهای دوار و ثابت، بسیار صیقلی ودر اصل از دو جنس متفاوت سیلیکون و کاربید کربن میباشد. لایهای از مایع با خاصیت خنک کنندگی و روانکاری اصطکاک را به حداقل میرساند. رینگهای مکانیکال (سیل رینگ ها) در دو وضعیت نسبت به پمپ قرار میگیرندکه ممکن است رینگ دوار در سمت داخل و به طرف ایمپلر باشد، و یا در قسمت بیرون قرار گرفته و با مایع پمپ شونده تماس نداشته باشد. در هر دو وضعیتی که گفته شد فقط سه نقطه مهم وجود دارد که در آب بندی موثر است: مابین رینگ ثابت و پوسته مابین رینگ دوار و شافت (غلاف شافت) مابین رینگ ثابت و متحرک (بخشهای ثابت ومتحرک مکانیکال) آب بندی در حالت اول توسط گسکتها و اورینگها صورت میگیرد. در حالت دوم توسط رینگها و در حالت سوم باتماس مستقیم و تنگاتنگ دو رینگ که همواره توسط فنری به به هم فشرده میشوند انجام میشود. موضوع قابل توجه در مورد رینگها این است که این رینگها با جنس ویژه خود در مقابل نیروی(بار)محوری ضعیف هستند و دچار آسیب میشوند، اما درمقابل سایش بسیار مقاوم هستندوبامقداری سایش دوباره توسط فنری که میان آنها قرار دارد ساییده میشوند. به همین دلیل یکی از عوامل خراب شدن آنها وارد شدن نیروی محوری است. با توجه به جنس آنها نیز معمولاً ترد و شکننده هستند.ش
پمپ دنده ای خارجی (External Gear Pump)با وجود تنوع پمپ های هیدرولیک ، می توان آنها را در چند گروه تقسیم بندی کرد: دنده ای، پره ای و پیستونی. پمپ های دنده ای: پمپ های دنده ای بسیار ارزان بوده، به نوع سیال هیدرولیک حساسیت ندارند. این پمپ ها در مقابل آلودگی مقاوم بوده و نیاز به طراحی های خاص ندارند. فشار در این سیستم ها بین۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰psi می باشد. این ویژگی ها باعث شده که در تجهیزات متحرک، بیشتر از پمپ های دنده ای استفاده شود چرا که که مقاومتشان در برابر آلودگی بسیار زیاد و کارایی آنها در خور توجه است. درون پمپ های دنده ای، دو چرخ دنده در خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند که اولی به شفت موتور متصل بوده و دومی چرخ دنده هرز گرد (Idler) می باشد. سیال از محفظه ورودی وارد پمپ شده و از میان دندانه های چرخ دنده ها و جداره محفظه پمپ منتقل می شود. به دلیل فواصل بسیار کم، سیال از مرکز پمپ نمی تواند عبور کند. پس دو جریان دوباره با هم مخلوط شده و به سمت خروجی پمپ رانده می شوند. پمپ های دنده ای می توانند در هر دو جهت عمل کنند و این ویژگی قابل توجهی در بعضی از سیستم ها است. از آنجایی که یاتاقان های این پمپ ها تنها از یک جهت، (جهت فشار پمپ خروجی) تحت بار قرار دارند، به پمپ های نامتوازن معروفند. در نتیجه این پمپ ها به طور نامتناسب و تنها از یک جهت، تمایل به سایش دارند. پمپ های دنده ای در انواع خارجی (که بسیار متداول است)، داخلی و یا از نوع چرخان (Gerotor) ساخته می شوند پمپ های پره ای: این نوع پمپ ها کارآیی و موارد استفاده زیادی دارند ولی سیال آنها باید خواص ضد سایش فوق العاده ای داشته باشد. در پمپ های پره ای چند نقطه در معرض سایش قرار دارند. این نقاط نوک پره ها، صفحات دوار و شیار پره ها در روتور هستند. یک مزیت پمپ های پره ای این است که سایش تمام سطوح آن یکنواخت است و این وضعیت راندمان را افزایش می دهد.
پمپ دنده ای خارجی (External Gear Pump)Single Cartridge Seal ۱- انواع مکانیکال سیل های کارتریجی یک و دو مرحله ای (Single Stage and Double Stage Cartridge Seals) ۲-انواع مکانیکال سیل های آکارئونی (Bellows Seal) ۳- انواع مکانیکال سیل های با فنر موجی (Wave spring seal) ۴- انواع مکانیکال سیل های یک فنره و چند فنره (Single and Multiple spring seals) ۵- انواع سیستم های جانبی و تجهیزات کمکی مکانیکال سیل ها (Auxiliary systems) Mechanical Seals ۶- انواع مکانیکال سیل های RMS ساخته شده بر اساس پمپ سازهای مختلف: 1. ABS 2. Alfalaval 3. Allweiler 4. Ebara 5. Fristam 6. Grundfos 7. Johnson 8. KSB 9. Lowara 10. Pumpex 11. Wilo ۷-انواع سیل های محفظه روغن پمپ (Lip Seals and Labyrinth seals) با متریال مختلف Labyrinth-2Lip Seal ۸- انواع اورینگ ها در سایز ها و جنس های مختلف O-rings ۹- انواع نشت بندهای خاص برای پمپ ها، میکسرها و غیره در صنایع غذایی و دارویی (با تاییدیه سازمان FDA) Custom Seals ۱۰- انواع نوار آب بند (پکینگ) با متریال های مختلف (Packings)
انواع پمپ های هیدرولیکپمپ های دوار که جابجایی مایعات را بر عهده دارند، معمولاً در قسمت خروجی مایع با فشاری بیشتر از فشار اتمسفر و در محل ورودی مایع به پمپ، با فشاری کمتر از فشار اتمسفر کار می کنند. در هر دو حالت، برای کنترل نشتی مایع از محل ورودی شافت به محفظه پمپ، لازم است که وسیله ای این عمل را به انجام رساند ؛ سیل های مکانیکی، این وظیفه را برعهده دارند. سیل مکانیکی,مکانیکال سیل انواع سیل های مکانیکی ـ سیل های مکانیکی متناسب با نوع پمپ و طراحی آنها انواع مختلفی دارند که در ادامه بخشی از آنها نشان داده شده است . در صنایع مختلف بسته به ویژگی های سیال پمپ شونده می توان از دو سیل مکانیکی در کنار هم (سیل دوگانه)استفاده نمود که این مساله باعث افزایش اطمینان از صحت آب بندی می گردد.شرایطی که معمولاً از این نوع چیدمان استفاده می شود عبارتند از: پمپاژسیالات خطرناک و سمی ،پمپاژ سیالات با خورندگی زیاد،افزایش ایمنی در سیستم آب بندی سیالت رسوب زا ، آب بندی فاضلاب و سیالات دارای ذرات جامد نحوه قرارگرفتن سیل های مکانیکی دوبل بصورت پشت به پشت ، رو به رو یا بصورت پشت سرهم (Tandem) میباشد. در این حالت سیل اول با سیال پمپ شونده در تماس بوده و توسط این سیال خنک کاری و روانکاری می شود.محفظه بین دو سیال از یک سیال واسطه که خاصیت روانکاری مناسبی داشته باشد پر میشود که سیلدوم را خنک می نماید . فشار سیال واسطه از سیال اصلی کمتر است و در صورتیکه نشتی رخ دهد سیال واسطه داشته باشد پر می شود که سیل دوم را خنک مینماید .فشار سیال واسط از سیال اصلی کمتر است و در صورتیکه نشتی رخ دهد سیال واسطه تخلیه نمی شود . به این ترتیب قابلیت اطمینان این سیل ها بالا است چون در صورتیکه سیل اول خراب شود سیل دوم عملیات آب بندی را انجام می دهد.
انواع آب بندهای مکانیکی، سیل ها و نشت بند هابا سلام.به دنیای ویستا بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز ویستا بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در ویستا بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید. در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در ویستا بلاگ سپری نمایید...
اصول کلی کارکرد سیل های مکانیکیتعداد صفحات : 0